Wiele z funkcji wykonywanych przez nasz organizm odbywa się w cyklu 24-godzinnym, zwanym cyklem okołodobowym. Posiadamy wewnętrzne „wskazówki”, które regulują nasze biologiczne rytmy, takie jak rytm snu-czuwania, wytwarzanie określonych hormonów lub wartości ciśnienia krwi i temperatury ciała.
Te procesy okołodobowe są regulowane przez centralny zegar (zegar główny) znajdujący się w małym obszarze mózgu wewnątrz podwzgórza, jądra nadskrzyżowaniowego.
Centralny zegar wewnętrzny reguluje nasze rytmy biologiczne i synchronizuje się z obwodowymi zegarami biologicznymi znajdującymi się w prawie wszystkich naszych organach (w wątrobie, mięśniach, tkance tłuszczowej, żołądku, jelicie, nadnerczu) i komórkach. Wszystko to pozwala na dostosowanie funkcji poszczególnych organów do potrzeb całego organizmu.
Regulacja delikatnej równowagi snu-czuwania jest wyznaczana przez nasze „wskazówki” mózgowe i sterowana na przemian przez światło i ciemność.
Ciemność stymuluje wydzielanie melatoniny, hormonu, który sygnalizuje organizmowi, że nadchodzi czas snu; światło natomiast hamuje wydzielanie melatoniny i dlatego pozostajemy przebudzeni. Oprócz tego ważnego sygnału, mózg jest w stanie wysyłać sygnały chemiczne, które przygotowują cały organizm do snu lub do stanu czuwania. Podczas snu dominują sygnały odpoczynku i wstrzymywane są bodźce pobudzające, natomiast podczas czuwania jest odwrotnie.

Kiedy nasz wewnętrzny zegar traci synchronizację z sygnałami zewnętrznymi i wewnętrznymi sygnałami metabolicznymi, wpływa to na cały organizm. Ten brak synchronizacji może w rzeczywistości być związany z różnymi zaburzeniami, takimi jak: utrzymujące się zmęczenie i wahania nastroju, trudności z zasypianiem i zła jakość snu, rozdrażnienie, zmiany w potrzebach żywieniowych i w metabolizmie, zespół metaboliczny. Dlatego kluczowe jest, aby działać na wszystkie czynniki mające wpływ na nocny stan metaboliczny, aby móc go przywrócić i wspomagać fizjologiczne zasypianie, a także lepszą jakość snu.

Aboca