Nieprawidłowy styl życia i różne czynniki środowiskowe mogą mieć duży wpływ na ilość, a tym bardziej na jakość naszego snu. Poniżej znajduje się kilka reguł i wskazówek, których należy przestrzegać codziennie, aby móc cieszyć się „dobrą nocą”:

 

  • DIETA: aby uniknąć problemów z trawieniem, wieczorem nie należy spożywać obfitych i zbyt mocno przetworzonych posiłków bogatych w tłuszcz i mięso; w przypadku odczuwania głodu przed snem, należy zjeść lekką przekąskę; najlepiej jest unikać kawy, herbaty, napojów na bazie kofeiny i czekolady oraz napojów wysokoprocentowych, które nie wspomagają dobrego snu.
  • PALENIE: najlepiej jest unikać palenia, szczególnie wieczorem.
  • AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA: wykonywana regularnie w ciągu dnia wspomaga dobry odpoczynek, ale najlepiej jest unikać wymagających ćwiczeń fizycznych późnym wieczorem.
  • WIECZORNA AKTYWNOŚĆ: przed pójściem spać nie powinno się wykonywać szczególnie wymagających aktywności umysłowych lub emocjonalnych, takich jak nauka, planowanie, praca przed komputerem itp.
  • DRZEMKI: należy unikać zbyt długich drzemek w ciągu dnia (dłuższych niż pół godziny) w ciągu dnia, w szczególności tych po kolacji przed telewizorem.
  • POKÓJ, W KTÓRYM ŚPIMY: powinno być w nim ciemno, cicho, nie za zimno, ale też nie za ciepło.
  • WIECZORNA CIEPŁA KĄPIEL: może być relaksującym zwyczajem, w szczególności, gdy stanowi część wieczornej rutyny.
  • GODZINY SNU: o ile to możliwe, warto chodzić spać i starać się budzić zawsze o tej samej porze, najlepiej byłoby robić tak również w weekendy i niezależnie od tego, jak długo spało się w nocy. Nieprzespanej nocy nie da się nadrobić tak, jak choćby pominiętego posiłku. W szczególności po 30. roku życia, zbyt mało snu każdego dnia nie zostanie zrekompensowane przez dłuższy sen kolejnego dnia.
  • W PRZYPADKU ZBYT WCZESNEGO PRZEBUDZENIA: jeśli otworzymy oczy przed dźwiękiem budzika, dobrze jest wstać z łóżka, włączyć światło lub otworzyć okna i rozpocząć dzień.
  • JEŚLI NIE MOŻEMY ZASNĄĆ: należy unikać ciągłego spoglądania na zegarek i przewracania się z boku na bok w łóżku; lepiej jest wstać i zająć się relaksującymi czynnościami, unikać myślenia o pracy, o rzeczach do zrobienia lub o niedokończonych sprawach.
  • PRZYGOTOWANIE DO SNU: należy starać się jak najbardziej zrelaksować przed pójściem spać, nawet wykonując te same czynności i gesty, jak gdyby to był rytuał; powinno się chodzić spać tylko wtedy, gdy jesteśmy naprawdę śpiący.
Aboca